Terräng FM

14.05.2014 15:18

Terräng FM gick av stapeln i Lempäälä under morsdagen och för egen del stod debuten i den allmänna klassen på schemat. Två varv på den 2km långa banan mot de allra bästa uthållighetslöparna i landet. Terränglöpning är alltid lite speciellt, och oftast är det speciellt roligt! Kanske för att det är så annorlunda än på bana, så mycket mera öppet och oförutsägbart. Och så kanske för att man får återse många bekanta efter en tuff träningsvinter på olika håll.

 

75 herrar startade alla från samma linje och 100m efter starten var banan ca 5m bred, och även om jag spurtade på närapå max i början så lämnade jag på något vis mitt i en grupp och hade svårt att hitta min egen rytm i löpningen och väldigt svårt att ta sig förbi denna massa av ivriga löpare. Efter första kilometern började jag få utrymme för mina egna tankar och kunde fokusera på vad som skulle göras, och därefter började jag plocka placeringar en efter en. Utförslöpor är något jag behärkar bättre än många av mina tävlingskumpaner från banan, iställe för att bromsa farten vågar jag ligga på i löpningen och låta benen rulla fritt och om det inte är alltför brant, kanske rentav trycka på lite i stegen.

 

I mål var nio man före mig, och ingen av dem behöver jag skämmas för att förlora mot, men under sommaren lovar jag att bjuda upp till ny kamp på banan, och lätt låter jag mig inte slås. Efter målgång kändes det som att där fanns lite krafter kvar, så man undrar ju om hur det skulle ha kunnat gå om jag öppnat lite hårdare eller börjat min slutspurt ett par hundra meter tidigare. Men sånt kommer förbli obesvarat och löns inte sätta tid på, men när sommaren kommer inom kort lär det klarna vad min kapacitet är på riktigt.

 

Första bantävlingen ser ut att bli ett 3000m hinderlopp i Kotka på tähtikisat 24.5, men görs nog ganska långt som en träningstävling. Jag har varken destomera banträningar eller hinderträningar i bagaget ännu. Elittävlingarna i Lahtis 15.6 är tänkt att vara den första "riktiga" hindertävlingen där rekordsiffrorna skall förbättras.