Tävlingsrapporter

20.07.2015 21:10

Tävlingssäsongen på bana har flutit på ett par månader snart och rekorden förbättras i nästan varje start så jag borde ju vara nöjd. Men mycket vill ha mera, jag känner att jag har mera att ge och väntar ännu på en fullträff eller åtminstone uppleva känslan av att ha gjort ett riktigt bra lopp. 

För att gå tillbaks till juni och veckan efter midsommar hittas Paavo Nurmi Games i min kalender och årets första (och hittills enda) start på 5000m där jag lyckades förbättra mitt personliga rekord med 23 sekunder och kom mig ner till 14.34,33 - en tid jag hoppas kunna förbättra ytterligare inkommande torsdag när jag löper vid elittävlingarna i Joensuu. Startfältet är hårt, men deltagare finns av kalibern 13.30-15.00 så helt ensam ska ja knappast behöva löpa denna gång.

Efter PNG hade jag bara en mellandag innan det var dags för grenkarnevalen i Jämsä där hinder stod på schemat. Benen var så slitna av loppet två dagar innan att jag visste det knappast skulle bli någon toppentid, men lyckades ändå putsa rekordet med ett antal hundradelar. Stafett FM som är en av de roligaste tävlingarna på året bar också frukt när vi segrade på 4x800m och dagen efter med samma lag hämtade hem en bronspeng på 4x1500m.

Efter många om och men blev följande tävling SFIM i Nedervetil (såvida inte Esse Run räknas, men på sommaren räknas väl bara bantävlingar?) där jag putsade 1500m rekordet med en knapp sekund från förra året. 

Igår löpte jag det som skulle vara årets första seriösa sub9 försök på 3000m hinder vid elittävlingarna i Lapinlax, men efter en väldigt stark och bra inledning kom väggen emot vid 2500m och det blev en kamp mot kroppen att ens ta sig till mållinjen samtidigt som klockan tickade fort. Trots denna "vägg" lyckades återigen en liten rekordförbättring på drygt 2 sekunder efter att ha löpt hela loppet ensam.

Som jag tidigare nämnde är Joensuu elittävling följande start redan om ett par dagar och resande tär hårt på kroppen, så jag valde denna gång att inte resa hem mellan loppen utan håller till i Lapinlax fram tills onsdag och sedan åker jag hem därifrån. Sen är det fullt fokus på Kalevan Kisat och medaljjakt!