Stafett FM

10.07.2014 12:43

En av årets roligaste tävlingar, stafett FM arrangerades detta år i Lahtis under sommarens hittills varmaste dagar, en folkfest med massor av idrottsglädje. IK Falken ställde detta år upp med många lag, men större delen av löparna hade inte ens löpt distanserna tidigare under säsongen, så vi hade många frågetecken inför tävlingarna, och man kan väl säga att vi lyckades riktigt bra.

 

För egen del var det debut i Falkens första lag på 4x800m där vi kammade hem ett silver, och trots att vi förlorade guldet med ynka 0,003s var det en stark prestation av vårt lag. Den egna insatsen klockades för 1.54,0 vilket jag får vara mycket nöjd med (PB 1.57,81) och var en bekräftelse på vad träningarna pekat på och löpkänslan låtit ana vara på kommande.

Målfotot på den väldigt jämna målgången i årets 4x800m stafett

 

4x1500m på söndagen erbjöd samma heta väder som under lördagen, men också ännu tuffare motstånd på löparbanan och efter drygt 16 minuters kamp fick vi se oss besegrade av 3 lag och fick ta hand om den alltjämt trista fjärde platsen. Nästa år får vi se till att vara bättre förberdda och då gå in i kampen om mästerskapet på fullt allvar igen. Min egen insats kategoriseras kanske under mottot "friskt vågat, hälften vunnet" efter ett öppningsvarv på 58s i hopp om att skaka av mig motståndarna och gav en etapptid på 3.57 vilket lämnar en något bitter eftersmak när jag i efterhand tänker på vad jag kunnat göra annorlunda och bättre. Erfarenheten tar vi med oss och tar i tu med följande utmaning, nämligen 3000m hinder på Elittävlingarna i Kuortane inkommande söndag.