Säsongsanalys

02.10.2013 18:24

Nu när det blivit vecka 40 igen och träningsåret 2012-2013 är avslutat börjar det vara dags att se tillbaks och reflektera över saker som gick bra och vad som borde göras bättre inkommande träningsår. Den statistiska sammanfattningen är alltid lättast att börja med och den del som är lättast att jämföra från år till år, men man måste komma ihåg att statistik bara är siffror, där framkommer t.ex. inte kvaliteten.

 

Måndagen 1.10.2012 började inte bara mitt träningsår utan även min militärtjänstgöring på Urheilukoulu i Lahtis vilket har såväl stöttat som rubbat min övriga träning. Största fördelen med militäråret har enligt mig varit, utöver språkbadet, att jag tvingats lära känna min kropp och göra beslut om när det är värt att träna hårt och när det är viktigt att lätta på träningen i samband med fysiskt krävande övningar och läger.

 

Militär terräng FM 23.5

 

Ser man över statistiken och jämför med förra året ser man direkt att sömnen har blivit lidande under militäråret, totalt ca 200h mindre sömn, dvs över ½h mindre sömn/natt medan kilometermängden har hållit samma nivå (4561km 11-12 och 4557km 12-13). Vilodagarna återigen är ett skrämselmoment även denna säsong, men självklart väldigt långt beroende på militärprogram, främst skogsläger, samt knäskadan jag ådrog mig i säsongens sista tävling. 79 vilodagar totalt (49 pga. militärövningar, 24 pga. knäskada, 4 sjukdagar och 2 resdagar) jämfört med senaste säsongs 50 (varav 38 inföll under allergi- och andnödsperioden 12.6-30.9)

 

Säsongen 2012-2013 är min första säsong med 3 utlandsläger, totalt 69 dagar (2 läger, 64 dagar 11-12) och det totala antalet lägerdagar uppgick till 100 (83st 11-12).

 

Träningen är det viktiga arbete som bör göras för att uppnå sina mål, men det är ju förstås tävlingsresultaten som är det viktigaste för en tävlingsidrottare och på den punkten har säsongen varit givande även om de flesta mål förblev ouppnådda. Nya personliga rekord har det blivit på alla tävlingsdistanser mellan 800m och 5000m denna sommar.

 

Sist av allt vill jag tacka alla som gör detta möjligt! Min tränare, min familj, mina vänner, mina träningskompisar, min förening samt mina sponsorer New Balance, Craft och Esse Elektro-kraft AB. Och tack också till alla ni andra som finns där när det behövs, inget av detta vore möjligt att genomföra helt ensam.