Projekt höftrörlighet

08.08.2013 16:11

Efter mitt lopp på årets Kalevankisat började jag på riktigt inse att min hinderteknik är under all kritik, speciellt i grupplöpning. Tidigare har jag varit nöjd med att resultaten har förbättrats från år till år och tänkt att tekniken förbättras för varje lopp som löps, vilket i sig nog är sant, men vid närmare eftertanke förstod jag själv att det kräver en hel del jobb för att få den teknik jag behöver (och som krävs för de tider jag vill löpa).

 

Mitt största problemområde när det kommer till hinderpasseringarna sitter i höftpartiet, såväl rörlighet som styrka, där har jag stora förbättringsmöjligheter! Tidigare när jag kommit på något jag borde börja jobba på och förbättra har jag oftast skjutit upp det till hösten, men nu beslöt jag mig för att genast ta tag i saken och startade "projekt höftrörlighet" genast dagen efter FM tävlingarna.

 

Detta projekt kommer (förhoppningsvis) resultera i följande

1) Jag kan löpa snävare över hindren när jag inte längre har problem med att få upp bakre benet

2) Jag tappar mindre fart i hinderpassagerna eftersom kraften riktas mera framåt

3) Jag sparar energi

4) Jag håller rytmen mera intakt

5) Jag behåller kroppskontrollen även i luften (ingen rotation som kompenserar stelheten i höftparti)

bonus: Jag får ett större rörelsemönster vilket ger möjlighet till bättre löpekonomi.

 

Startåtgärder för att uppnå projektets mål

1) häckgång ett par gånger i veckan

2) häckdriller, olika övningar/delmoment av hinderpassagen

3) höftstyrka dagligen

4) benpendlingar efter varje träning

5) töjning, såväl aktiv som passiv

 

Detta projekt är på inget vis ersättande för något som jag tidigare gjort, utan enbart ett tillägg. Tyngdpunkten ligger fortsättningsvis klart på löpträningen, även bålstabilitet och annan styrka/stretching fortsätter som vanligt i mina träningsrutiner.

 

Redan i detta skede, 10 dagar efter projektets början upplever jag en klar utveckling i rätt riktning vilket ger fortsatt tro och motivation att köra vidare.