Omväxling förnöjer?

23.12.2013 22:34

En dryg vecka har gått sedan jag anlände till Monte Gordo, Portugal för träningssäsongens andra utlandsläger. Enligt planen skulle det vara mer eller mindre en normal träningsvecka med hög kvalitet, mycket löpmängd och bra återhämtning. Men som ni vet går det inte alltid riktigt som man planerar... Detta är en sådan gång.

 

Veckan började bra med soligt och varmt väder samt bra grepp under skorna och dessutom ett verkligt bra flyt under den första hårda träningen, en stegrande, hård 10km. Den andra hårda träningen, en backträning som kändes relativt lätt och verkligt kontrollerad, fick en märklig vändning när jag väl var klar och joggade ner efteråt. Plötsligt började det göra ont djupt in i vadmuskeln, men som idrottare är man van att det skall göra ont mest hela tiden, så jag joggade tillbaks till hotellet och insåg rätt fort att det är dags att besöka massören för behandling och råd. Vi konstaterade att vaden krampat och muskeln fortsättningsvis var krampaktigt spänd, men efter behandlingen kändes det redan bättre.

 

Dock blev det två dagars löpvila när jag fick göra mina träningspass på terrängcykel samt i simhallen, bra med variation, men redan efter en timme på cykeln mindes jag hur mycket jag tycker om löpning. Nu verkar kroppen vara återhämtad och i löpskick igen, så hoppas den håller morgondagens hårda träning så det blir någon julefrid i år.

 

God Jul

Och Gott Nytt År (såvida jag inte skriver mera än i år)