ÖIDM avklarat

16.08.2013 09:37

Veckan som började med loppusota i Vekarajärvis skogar fortsatte lite mera idrottsligt med DM tävlingar i närpes med en del för mig mera ovana starter. Uppladdningen till skogs är inget jag föredrar, men beväringstjänsten är något som likväl skall genomgås i något skede, och nu är mina militärdagar trots allt rätt nära slutet.

På onsdagens schema stod mitt livs andra 5000m i tur, en kamp mot klockan på egen hand. Kom igång med en bra löpkänsla och första 1000m gick enligt tidsplanen på sekunden, men efter hand blev det allt besvärligare att hålla upp den önskade farten helt på egen hand, jag tappade ett par tre sekunder för varje kilometer som gick, fram till sista som jag lyckades öka lite igen trots att benen och kroppen började kännas tom.

15.04,15 lyder mitt nya PB, en förbättring med drygt 26 sekunder, så trots att jag inte lyckades löpa under 15 minuter ännu under onsdagen är jag nog hyggligt nöjd.

 

Torsdagen blev betydligt besvärligare, redan när jag vaknade insåg jag att vaderna lidit mera än jag velat tro av kombinationen skogsmarch med militärkängor och 5000m på bana. Varje löpsteg smärtade i de överspända vaderna under förmiddagens förberedande länk, något som fortsatte oförändrat ännu under uppvärmningen på plats i Närpes.

Tanken var att löpa 400m för att lite kontrollera vilken nivå snabbheten ligger på för tillfället, men innan dess lovade jag agera hare på 1500m, vilket jag även löpte till mål på med en 150m spurt med väldigt bra löpkänsla. Tiden 4.11,23 är obetydlig, känslan sista 150m däremot guld värd.

 

400m loppet däremot blev en dyster historia, benen, framförallt vaderna var inte alls redo att löpa så fort som krävs på banvarvet. 53,20 är över en sekund från mitt tre år gamla rekord, men å andra sidan är det kanske dumt att förvänta sig 400m rekord 40min efter 1500m, med ett skogsläger och ett 5000m lopp i benen från samma vecka. Men nåväl, är nöjd med min första startblocksstart på över tre år.

 

Totalt saldo från ÖIDM, 1 PB, 2 Guld