Nystart

01.11.2017 14:58

Äntligen!

 
Senast när jag skrev på hemsidan (i februari) hade jag nog helt andra visioner om sommaren än det skulle komma att bli. Skrivarlusten försvann helt när luften än en gång gick ur mig i och med att skadan sakta men säkert förstörde både träningarna och tävlingarna. Att än en gång behöva gå genom besvikelsen och smärtan var något jag hoppades kunna undvika, men åtminstone var jag en erfarenhet rikare från förra året och kunde hantera motgången mera samlat och
således undvek att sjunka in i en ny depression.
 
 
Om vi hoppar ett par steg framåt så blev jag opererad för samma skada (idrottarbråck) som förra året, rentav samma datum (29.8), men sjukhuset, kirurgerna och metoden var nya. Denna gång har jag kännt väldigt mycket mera trygghet i hela processen från det att jag träffade Ilkka Räsänen på mottagningen och fick operationstid fixad till själva operationen när Ilkka själv tillsammans med Jammu Öunap genomförde operationen på Pohjola sairaala i Helsingfors. Även eftervården har varit helt ny klass, precis sån som man önskar sig med bra uppföljning och ett väldigt bra samarbete angående rehabiliteringen med fysioterapeuten Einari Kurittu på samma sjukhus.
 
Igår, 9 veckor efter operationen fick jag alltså ta mina första löpsteg efter operationen, och även om jag kunnat göra en del konditionsträning redan ett antal veckor på cykel och i vattnet var det nog en väldigt efterlängtad och härlig känsla att få uppleva smärtfri löpning igen.
 
Härifrån ska vi nu försiktigt öka på mängden och farten så att kroppen hinner vänja sig och stärkande rehabiliteringsövningar följer med också framöver.