New Balance - Fresh Foam Zante

27.02.2015 20:37

I mitten av december fick jag veta att jag blivit vald som testlöpare av den nya skomodellen New Balance Fresh Foam Zante och att skorna redan är påväg på posten, så det blev en liten julklapp i förtid. Jag gladdes åt infon och fick redan följande dag hämta skorna från matkahuolto, lämpligt nog påväg till hallträningen, alltså fick skorna sina första löpsteg på Botniahallens blåa mondobanor.

 

Det första jag noterade när jag öppnade lådan var förstås deras stiliga och snabba utseende. Till näst märkte jag hur pass lätta skorna var, utan att vara s.k. fartskor (vauhtikengät). Efter ett såhär positivt första intryck började förväntningarna redan vara rätt höga och jag ville bara börja springa.

Även om jag var väldigt ivrig att komma iväg och pröva de nya skorna måste jag nog medge att jag var lite skeptisk till att löpa 12km fartuthållighetsträning som första löppass med de nya och lätta skorna.

Jag satte ändå igång och påbörjade min träning med de nya skorna och jag vet inte huruvida jag bara var så ivrig eller om det var skornas förtjänst att det kändes väldigt lätt genast från början och att farten blev betydligt hårdare än planerat. Ett bra flyt fortsatte genom hela träningen och ungefär halvvägs genom träningen lyckades jag bromsa ner farten till planerade tider (nåväl, inte riktigt, men inte så värst mycket för hårt). Många gånger känns första träningen med en ny skomodell av i både fotbotten och hela benen, men förvånansvärt nog kändes inget i foten, skolästen följer foten perfekt och ger ett bra stöd. Vaderna var enda som blev spända av träningen, men jag känner mig rätt säker på att det inte skulle ha hjälpt med annat skoval heller, jag sätter nog det på den hårda banan och träningens räkning.

 

Under jullovet använde jag skorna flitigt till all sorts träning, jag löpte återhämtande länkar, både korta och långa intervaller i hall, fartuthållighetsträningar både i hall och ute på snön och jag löpte till och med långlänk. På gym och på butiksresor hamnade de välsittande och bekväma skorna på. Långlänk är nog den enda av dessa träningformer där jag inte lär använda skorna igen, det främst för att jag har ett visst behov av pronationsstöd så jag använder hellre NB1260 (eller lättare alternativet NB1500) till de längsta träningarna. Jag föredrar också annars att variera skovalet och använder ofta 3-4 par olika skor varje vecka.

 

Mina Zante skor fick i januari möjligheten att pröva på lite asfalt och grusvägar i Portugal. På bilden syns även Spanien i bakgrunden.

Skornas botten är sådant att det ger väldigt bra grepp på (torr) asfalt, i högre hastigheter kan det eventuellt vara halt på blöt asfalt, det har jag dock inte hunnit testa ännu.

 

Jag är alltfortfarande tacksam för att jag fått möjligheten att testa dessa skor, jag kommer högst troligen nöta ut flera par av denhär modellen och kan varmt rekommendera New Balance Fresh Foam Zante åt alla som vill ha en lätt och mångsidig sko. I finland komer skorna ut till försäljning inkommande vecka, 6.3, så agera snabbt och skaffa er ett eget par så att ni får njuta av idrott i ännu högre grad än tidigare :)