Lägerrapport

05.12.2013 19:54

På flyget hem från Spanien finns det gott om tid att reflektera över och sammanfatta ett lyckat träningsläger i Torrevieja. Två veckor gick rätt fort, men när jag bläddrar i träningsdagboken verkar jag trots allt ha hunnit med en hel del. Även om mängden har varit i fokus har träningarna hållit hög kvalitet, speciellt jämfört med om jag skulle halkat runt på finlands isiga vägar.

Torrevieja var en ny lägerort för min del, så en del nya intryck och länkrutter har jag fått ta in under de senaste veckorna, även i övrigt har det varit ett händelserikt och givande läger. När jag tänker på spanien tänker jag mig sol och värme, men visst har de en vinter där också, 10 grader känns inte så himla varmt, men ändå såpass att man kan löpa i shorts och njuta av greppet under skorna och solen som så småningom värmer både kropp och själ.

Att bo 8 individuella idrottare i en hyresbostad på läger medförde vissa tvivel angående bland annat maten, utrymmet, svettlukten och stämningen, men såhär i efterhand är jag positivt överraskad över hurpass väl allting har förlöpt. Ett bra lägergäng som bidragit till många skratt under lägrets gång.

 

Som avslutning en sammanfattning av lägret i siffror:

1 bostad

4 språk

8 idrottare

14 lägerdagar

24 träningspass

132 sömntimmar

342 löpkilometer

 

Redan om 9 dagar bär det av på nästa läger, den gången till mera bekanta Monte Gordo, Portugal. Hoppas på ett lika lyckat läger där med ett betydligt större gäng finländska uthållighetslöpare.