KK -> Finnkampen

10.09.2015 10:23

Efter Kaleva spelen lättade jag på träningen rätt kraftigt eftersom tävlingssäsongen redan pågått länge och det ännu var 5 veckor kvar till landskampen och redan följande vecka gav det utdelning när jag i elittävlingarna i Kuortane förbättrade mitt 3000m rekord med 12 sekunder till 8.16,79, vilket jag hävdar är mitt bästa resultat hittills i min karriär. Det kändes alltså väldigt bra, men samtidigt gick luften lite ur mig när jag lyckats riktigt bra två helger i rad och uppnått mina mål. Följande tävlingar kändes mera som tävlingar jag var "tvungen" att springa och det saknades glöd och glädje vilket också syntes i resultaten. Förra veckans tisdag, 1.9, blev vändpunkten när jag gjorde en riktigt bra banträning och visste att jag ett par dagar tidigare hade gjort en riktigt bra hinderteknikträning, detta gav ny motivation och tävlingsiver inför finnkampen när jag insåg att jag är i minst lika bra skick som på FM och i Kuortane. Från Tammerfors elittävlingar förra helgen hämtade vi lite fart till landskampen, och det mycket lyckat när jag förbättrade rekordet på 1500m halvannan sekund (3.51,95).

 

I övermorgon gäller det alltså min första start i Finnkampen och med god kämparanda tar vi (jag, Topi Raitanen och Aki Nummela) oss an uppgiften att hämta poäng från svenskarna. Sverige har 15-7 vinst i papperskampen, så vi har inget att förlora, men massor att vinna.

16.45 finsk tid kan ni följa med loppet på tv.