Inför stundande mästerskap

20.02.2014 15:11

I morgon bär det av norrut mot den korta hallsäsongens sista tävling för min del, nämligen inomhus FM i Rovanniemi. Förväntningarna är inte speciellt höga trots den mycket lyckade träningsvintern jag har bakom mig, de riktigt fina och önskade resultaten låter sig vänta ännu, kanske just till stundande finska mästerskap.

 
Hallsäsongen öppnades för drygt tre veckor sedan med vinterns hittills enda 1500m där jag trots långsam början kunde kvittera ut en rejäl rekordförbättring när jag passerade mållinjen på tiden 3.55,43 (11s inomhusrekord [4.06,77] och 3,5s under sommarens utomhusrekord [3.58,81]). Några dagar senare väntade vinterns höjdpunkt, nämligen 3000m på Botnia Games med mina tuffaste konkurrenter, men där blev jag tyvärr tvungen att vika mig när kroppen slog av strömbrytaren med 1000m kvar till mål. En rekordförbättring på distansen (8.29,73) såväl utom- som inomhus (8.31,96 ute, 8.40,67 inne) blev det trots allt tack vare de hårda och förvånansvärt lätta 5 varven på den 400m långa banan i Botniahallen.
 
Veckan senare försökte jag mig på en rekordförbättring i samma hall på samma distans, men trots betydligt lugnare öppningsfart för att undvika väggen blev uppgiften att sololöpa på DM för svår och jag kom i mål en handfull sekunder efter mitt rekord från Botnia Games.
 
 
Till helgens FM tävlingar där jag löper såväl 1500m som 3000m tar jag med mig en bra löpkänsla och vetskapen om att ingenting är omöjligt. Med de sämsta statistiktiderna på båda distanserna får jag slå ur ett rejält underläge vilket också känns som en stor fördel. 
Jag har ingenting att förlora, men allting att vinna.