Inför hallsäsongen

20.01.2014 15:47

Vinterns drygt fem veckor långa läger på den portugisiska sydkusten börjar lida mot sitt slut, och jag kan gladerligen blicka tillbaks på ett riktigt bra läger. 

Det nya året togs emot med mäktiga fyrverkerier i ett småkyligt vinterregn.

 

Lägret som helhet har, som jag tidigare antydde, varit väldigt lyckat med betoning på mängdträning under de första två veckorna varpå följde en lättare period om fem dagar som sedan avsutades i och med ett gatulopp i Faro första lördagen år 2014. Den 7350m långa banan lyckades jag ta mig runt på 22.55, en tid jag trots allt får känna mig nöjd med under pågående träningsläger. Loppet visade på flera plan att träningen har gett resultat och att utvecklingen fortsätter i klart rätt riktning.

 

 

Efter gatuloppet på kullersten började banträningar dyka upp i träningsprogrammet såsom planerat. När vi väl är in i januari brukar det bli dags att försöka hitta en bra löpkänsla och vänja benen med spikskor igen inför den korta inomhussäsongen som fungerar som mellankoll påväg mot sommarens tävlingar. Nu när endast en lättare banträning återstår av lägret kan jag nöjt konstatera att banpassen gett just vad vi hoppades på och nu ser jag med iver fram emot att få testa formen i halltävlingarna med början i Tammerfors 28.1 med ett 1500m lopp varpå jag fortsätter med 3000m på Botnia Games i Korsholm samma veckas lördag, dvs. 1.2.

 

Nu gäller det bara att njuta av de sista träningspassen på lägret för att sedan göra sitt bästa i att tackla den finska vintern och kölden den medför.