Försäsongen avklarad med darr på ribban

01.07.2014 08:17

Tja, ingen höjdare direkt denhär juni månad, men positivt är åtminstone att utvecklingen verkar gå åt rätt håll. Månaden inleddes med ett längre tävlingsuppehåll eftersom benen inte riktigt återhämtade sig från banträningarna, men via tålmodigt arbete och aktiv muskelvård fick jag benen i skick och var redo för elittävlingarna i Lahtis 15.6, men tyvärr ville kroppen annat och satte igång en 5 dagars feberkur, så tävlingspausen blev något längre än planerat.

 

Under midsommarhelgen kom jag mig ändå iväg på tävling igen, den klassiska midsommartävlingen i Keuruu där jag löpte 3000m i det svala regnet. Loppet får ändå ses som ett steg i rätt riktning även om tiden inte är något att hänga i julgranen. Därpå följde Paavo Nurmi Games i Åbo 25.6 vilket blev en total flopp. Motståndet hårt och möjlighet till draghjälp i sub9 fart erbjöds, men tyvärr spoilerades även detta hinderlopp av spöket i bakhuvudet som alltför väl minns kollisionen i höstas vilket resulterade i att jag inte löpte hinder, jag hoppade hinder. Det kräver inte bara himla mycket mera energi, utan bryter rytmen samt bromsar farten väldigt kraftigt. Nåväl, jag vet åtminstone vad som skall tränas på för att förbättra resultatet.

 

Jämsä bjöd även detta år på grenkarneval med fint väder och stora startfält, men eftersom jag löpte hinder tidigare under veckan valde jag detta år att satsa på 1500m, men utan statistiktid från denna säsong blev jag placerad i b-heatet. Lyckligtvis fungerade klubbkamraten Mikael Bergdal som hare i just detta heat och jag fick ett jämnt stegrande lopp vilket resulterade i ett utomhusrekord med 4,5 sekunder samt heatseger med drygt 7 sekunder. Nya rekordet 3.54,38 torde räcka till a-heat i de flesta tävlingar i finland framöver, så nästa gång blir det mera fighting man mot man på banan, denna gång lyckades 5 första från a-heatet ta sig i mål på bättre sluttid än mig.

 

Ännu igår, juni månads sista dag bjöd på en tävlingsstart, en ovanligare sådan, nämligen 800m. Distriktstävlingen i Jakobstad fungerade lite som en uttagning till föreningens stafettlag till helgens stafett FM. Vinst i loppet med ca 4 sekunder torde räcka för att se det som en lyckad start även om första 100m blev något av en promenad när ingen verkade dragvillig. Och sällan löps 800m så att andra varvet är 6 sekunder snabbare än första.

 

Det börjar med andra ord se ljusare ut och det är med positiva känslor jag inleder denna egentliga tävlingssommar. Knäpp på TV:n under inkommande helg och följ med stafett FM om du inte är på plats i Lahtis.