Espoo Challenge och ett nytt lyft

17.08.2014 19:46

Efter stafett FM började problemen för min del, först problem med vaden som förhindrade löpträning och jag blev förpassad till cykelsadeln och simbassängen och innan vaden blev i skick hann allergiproblemen få sin början, så på Kalevala spelen i Kuopio fick jag inte visa vad jag går för. En sjätte plats på en svag tid med tomma ben lämnade en så stark besvikelse att jag var nära att avsluta säsongen där och då. Jag beslöt mig ändå i något skede att anmäla mig till dagens tävlingar i Esbo som fungerade som granskningstävling inför finnkampen på bl.a. 3000m hinder.

 

Såhär i efterhand är jag glad att jag inte slutade säsongen ännu i Kuopio, för en dryg vecka efter FM började allergiproblemen lätta och efter tisdagens banträning föddes ett nytt hopp och idag på granskningstävlingen lyckades jag alltså på eget drag förbättra mitt årsbästa på huvuddistansen med 12 sekunder till 9.10,26 (PB 9.09,64 -13) vilket räckte till vinst med 18 sekunder.

 

Nu återstår det att se om jag om två veckor får dra på mig landslagsdräkten och representera Finland i sverigekampen på Helsingfors stadion. Nu har åtminstone jag visat mitt formbesked, sen är det andras uppgift att bestämma vem som löper, men nog undrar man ju vad vitsen med att ordna granskningstävlingar är om inte ens vinst där har någon betydelse.

 

Säsongen fortsätter åtminstone, och sannolikt utan allergibekymmer och fullt troligt kommer det ännu hårda resultat i sommar, åtminstone jag tror på sånt.