En lyckad vändning

10.04.2014 10:56

Grepp under fötterna. Det är något som varje löpare vill ha. Värme. Temperaturer som tillåter shorts men inte kräver vätskebälte är i mitt tycke behagliga löptemperaturer. Träningssällskap. Olika typer av idrottare besitter olika egenskaper och man kan alltid lära sig någonting av andra, ännu bättre att man kan få sparring av jämnstarka löpare på hårda träningar. Lugn och ro. Ingen vardagsstress med många tider att passa, enbart fokusering på träningen. Rutiner. Lätta att uppehålla när allt cirkulerar kring träningen.

 

Allt detta kan jag konstatera mig ha på träningsläger här i bekanta Monte Gordo, Portugal. Tre veckor har jag haft basen här denna gång och en vecka återstår innan det är dags att styra kosen norrut igen. Förhoppningsvis hinner sommaren eller åtminstone vårvärmen knipa tag i den finska atmosfären tills dess.

 

Träningsmässigt började lägret en aning segt efter att ha förivrat mig i Finland inför stundande läger när allting rullade på så bra. Ibland är man tvungen att lära sig den hårda vägen, men denna gång kan jag stolt påstå att vi (jag tillsammans med coachen) reagerade i tid och lättade på den planerade träningen för att vända på trenden och det med lyckat resultat. Nu känns kroppen riktigt bra och träningarna går som planerat, så nu gäller det att hålla huvudet kallt och fortsätta göra bra arbete och invänta sommaren.

 

Vårens tävlingsschema är under planering och jag ska försöka få in ett par överdistanslopp såväl på landsväg som i terräng innan bansäsongen drar igång. Mest i träningssyfte, men med nummerlapp på dräkten går det alltid lite fortare undan, vilket också tanken är att det skall gå i sommar!

 

Finskt kaffe är trots allt ett "måste" när man åker på läger

Inget destomera att gnälla över vädret. Löpvänlig värme.

Solmognade frukter till låga priser. Fantastiskt!