Bansäsongen korkad

30.05.2014 16:25

Första starterna på bana är gjorda och kvar lämnar en bitter eftersmak, inte så att det skulle väcka oro för säsongen som helhet, men benen fungerar inte som de ska. Direkt efter första banpasset med spikskor låste sig mina vader och baklåren apade efter några dagar senare när jag drog mitt nästa banpass.

Det är en vanesak för benen att hantera spikskor och allt vad extra/annorlunda belastning det innebär, men för tillfället känns det klokast att låta tävlandet vara ett par veckor och fokusera på träningen och att förbereda benen på bästa sätt. Intensiv muskelvård samt ett par massagetider står i kalendern inkommande två veckor.

 

3000m hinder på stjärntävlingarna i Kotka 24.5 blev säsongens första banstart. Tävlingarna löptes i bra förhållanden, endast lätt vind och 20 graders värme, däremot saknades allt vad motstånd heter på startlinjen så jag blev tvungen att löpa ensam från första metern. Första loppet är alltid svårlöpt och första hinderloppet alltid speciellt och sätter man ännu till detta minnet av hur senaste banlopp (hinderloppet i Brahestad där jag skadade knät till 4 veckors vila efter kollision med ett hinder) slutade så kan man anta att det inte blir någon succe. 9.23,86 är trots allt KKK (finländskt årsbästa) samt 10 sekunder bättre än förra årets öppning.

Mera hinderträning väntar nog innan elittävlingarna 15.6 i Lahtis, för med den nuvarande bedrövliga tekniken (som till viss del beror på rädslan/respekten efter höstens kollision) blir det bara pinsamt både att löpa hinder för att inte prata om resultatet.

 

Andra starten stod på schemat igår i Orimattila där stjärntävlingarna arrangerades i 8 graders regnväder, distansen för egen del var 5000m så vädret störde inte lika mycket som för t.ex. sprintrarna som många valt att stanna hemma. 14.57,73 blev sluttiden och innebär PB med drygt 6 sekunder samt min första underskridning av 15 minuter på distansen, alltid något även om benen fortsättningsvis gör det besvärligt att löpa med hög fart.

 

Förhoppningsvis får jag komma med positivare besked inom kort. Men en sak är säker, den här sommaren kommer bli riktigt bra!