Via terräng till bantävlingar

25.05.2015 17:51

Efter en lyckad träningsvår har ivern att börja tävla växt stegvist och när foten har börjat tåla lite häckgång, häckdriller samt enstaka hinderpassager så har motivationen skjutit i höjden, så det passar mer än väl att bansäsongen drar igång. Känns ännu dock som att farten saknas, men återkommer till det.

Terrängsäsongen är kort och intensiv i finland, så även för mig. Denna vår blev det två lopp, regionsmästerskapen i Vörå på nästa års FM bana och FM tävlingarna i Imatra, ingen av tävlingarna blev någon fullträff, men ändå en bra mellankoll och bekräftelse på bra träningsvår. En FM bronsmedalj i lagtävlingen lyckades vi trots allt knipa till IK Falken med hjälp av Ville Borgmästars och Mikael Bergdahl.

Igår, 24.5, öppnade jag äntligen tävlingssäsongen på bana i ett blåsigt Esbo. Distansen 3000m och motståndet helt tillräckligt. När jag inte kunde förmå hänga med i tätens fart blev jag trots allt tvungen att dra hela loppet med några löpare i koppel, inget jag föredrar i blåsigt väder, men jag kunde ändå driva på till ett litet utomhusrekord på distansen så det bådar nog helt gott inför sommaren trots allt. Som jag redan nämnde har det känts som att farten ännu lyser med sin frånvaro, men så har jag ju också bara två fartträningar bakom ännu detta år, så det tar väl sin tid. Följande start lär bli Marskan kisat i Villmanstrand 3.6 och då är det dags för huvuddistansen 3000m hinder, trots att teknikträningen lämnat helt bort under vintern och våren till följd av fotproblemen som började i vintras.

Nu börjar min riktiga tävlingssäsong! :)