Träningsläger

27.01.2016 19:49

Lägret kom igång i grevens tid med tanke på de köldveckor som pågick i Finland under början av lägret så det har varit extra lätt att uppskatta vädret här även om det vissa dagar varit kring 15 grader och lite regn. Första veckan gick som planerat med betoning på mängd, men med mycket variation i farter ändå. Hittade dessutom ett terränglopp, Algarve regionens terräng mästerskap där jag sprang in på en andra plats efter en jämntjock insats med en rätt hygglig tid på 7km terräng i slutet av en tuffare mängdperiod. 


Tillsammans med vinnaren Jorge Varela efter loppet

 

Så långt allting väl. Dagen efter loppet kände jag mig allmänt tom i hela kroppen, men så brukar det ju också ofta vara efter tävling, men såpass att jag tvingades korta av min långlänk något för att energin tog slut är mindre vanligt. Under dagen började också magen bli problematisk och det blev en hel del besök på toaletten, även under nattetid. Följande dag var magsjukan ett faktum, inget annat att göra än att försöka kurera sig och när febern slog till och tog över min kropp kunde jag inte mycket annat än hoppas det skulle gå om fort. Nåväl, efter tre dagar i sjuksängen började jag känna mig som människa igen och jag kunde ta mig ut för att röra på mig i friska luften och dagen efter kunde jag länka lite lätt igen. 
(angående magsjukan är det flera andra av vårt gäng som insjuknat med liknande symptom, så troligen något med maten... Under sista veckan gör jag nu därför all mat själv och äter inget annat än frukost på hotellet)

 

Nu är lägret på slutrakan och jag kan löpa programenligt igen, men ännu saknas nog löpkänslan och den energiska känslan jag ofta har på träning. Imorgon står lägrets hårdaste banpass på schemat som är tänkt att förbereda för hallsäsongen som är tänkt att dra igång med 3000m på Botnia Games 6.2. Och tidigt på lördag morgon påbörjar jag min resa hem till ett vintrigt Vasa.