Säsongsöppning

04.05.2014 14:36

Även vårens sista träningsläger fick ett lyckat avslut för egen del och jag kan därmed summera ihop tre riktigt lyckade utlandsläger denna träningssäsong. Det ser bra ut med tanke på sommaren. Konditionen har alltfortfarande stått i centrum när vi byggt upp träningsschemat vilket har gett vad vi sökt.

 
Träningarna är ju egentligen bara en transportsträcka mellan tävlingarna, och efter en lång träningsvinter börjar suget att tävla bli allt starkare. Och även om banpremiären låter sig vänta ännu en tid får man som uthållighetslöpare möjlighet att ge sig in i hetluften på landsvägslopp samt terränglopp. Eftersom jag detta år återvände tidigare till finland än tidigare år har jag haft möjlighet att planera in ett par starter inför stundande terräng FM (som senare år varit första start)
 
Förra veckoslutet stod områdesfinalen i landsvägslöpning på schemat. Starten ägde rum i Kauhava och arrangemanget var en totalflopp, vi var utlovade en 10.6km bana (2x5.3km), men vid varvning när klockan visade lite på 12 minuter insåg jag fort att något inte stämde, klockan påstod att jag löpt 3.8km.. Med en, för 10.6km, lugn öppning var tanken på en bra snittid förstörd och irritationen åt en del av energin och motivationen i det skedet. Ökade visserligen med nästan 10s/km under andra varvet, men var nog allt annat än nöjd med arrangemanget... 10.6km blev 7.6km och arrangörerna verkade lika förvånade som oss, men kanske man skulle kontrollmäta sträckan innan man arrangerar ett områdesmästerskap!?
 
Igår var det dags för områdesmästerskapet i terränglöpning vid Öjberget där arrangemanget var betydligt bättre skött. En komfortabel vinst blev det efter att ha löpt hela loppet ensam och inte behövt ta fram den riktiga fightern. Benen kändes så pigga och lätta att jag nu ser ännu mera fram emot nästa veckas tävlingar.