PB skörden fortsätter

04.08.2013 20:02

Kuortane levererade som vanligt. Vädret var varmt, nästan för varmt att tävla i, men sånt väder att läktarna var fyllda redan innan tävlingarna ens hade börjat. 3000m börjar kännas som en distans jag börjar kunna utan och innan, med eller utan hinder, det har redan hunnit bli 9 lopp av den distansen i sommar, men därmed ökar också sannolikheten för att jag skulle ha presterat mitt bästa resultat redan, men tvärtom går det fortsättningsvis framåt och nya rekord för nästan varje start, igår inget undantag.

 

8.31,96 räckte till en 10:e plats i det tuffa startfältet, och till en fin förbättring av mitt tidigare personliga rekord på 3000m. Loppet kändes kontrollerat även om jag inte hade någon på plats som ropade varvtider, vilket jag normalt känner som en stor trygghet vad gäller kontroll på farten i loppet. Däremot fanns det klockor såväl vid målpasseringen och vid 200m starten, så det underlättade självklart en del. 2.49-2.51-2.51 var tiden på mina kilometrar, jämn och bra fart trots att jag tvingades löpa största delen helt ensam. Däremot fick jag under slutvarvet vittring av bättre placeringar när grabbarna framför började tröttna rejält, en placering lyckades jag ta och även en andra låg nära till på upploppet

Upploppskamp

Sammanfattat var det en bra dag med ett bra resultat, inte mycket att vara missnöjd över denna gång.