Landsvägslopp

20.04.2015 13:10

Vårens träning har löpt på väldigt fint och framför allt efter februari när skolarbetet har minskat nämnvärt.
För en dryg månad sedan öppnade jag tävlingssäsongen med ett 11.2km långt landsvägslopp i Stockholm och efter det har träningens tyngdpunkt tydligt varit på mängdträning.

Förra veckoslutet (11.4) löpte jag karriärens första officiella landsvägstia i Jakobstad, där jag vann på tiden 31.44.
Jag förivrade mig kanske en aning när det kändes så bra och satte av i 3.00 kilometertempo de första kilometrarna. Efter halva distansen visade klockan 15.26, men på tillbakavägen väntade såväl lätt motvind som muskeltrötthet. Bra erfarenhet var det trots allt.

 

Lördagen 18.4 väntade en av min karriärs tuffaste utmaningar såhär långt när jag tog mig an landsvägs FM, trots att distansen var så lång som halvmaraton. Med erfarenheten av föregående veckosluts ivriga öppning bestämde jag mig för att skynda långsamt denna gång och följde slaviskt klockan första 10km och började sedan jaga placeringar, en taktik som fungerade bättre än jag kunnat hoppas på. Slutresultatet förnöjer trots att placeringen är den harmliga fjärdeplatsen, men för mig var det en vunnen fjärdeplats. Många starka namn fanns med, och största delen lämnade efter mig i resultatlistan när jag förbättrade höstens halvmaratonrekord med drygt en och en halv minut till 1.09.28.

 

Nu blir det att hålla lätt träningsvecka för att sedan med en återhämtad kropp anta utmaningarna som terrängsäsongen har att erbjuda.